Close

Recenze: Druhý věk strojů

Ihned po otevření knihy si člověk uvědomí, že autoři Erik Brynjolfsson a Andrew McAfee nejsou žádní amatéři, ale regulérní vědci z MIT zabývající se teoretickou ekonomií. Nicméně podle této knihy mají neuvěřitelný přesah, např. do technologií, vzdělávání a politiky.

Po přečtení prvních „pár“ stránek mě kniha přestala bavit a co víc začínal jsem být skeptický, že to zase platí pouze pro USA a se situací v Česku to nemá nic společného. Samé grafy, data a teorie, ale nesmíte se nechat zmást. V každém takovém grafu, nebo teorii si musíte najít přirovnání k tomu státu, kde žijete, protože pak najednou zjistíte, že hodnota vysokoškolských titulů klesá stejně rychle jako v USA. Možná ještě rychleji, jelikož vysokou má v dnešní době kde kdo.

Nejvíce mě zaujaly příběhy relativně nových firem, startupů a vzdělávacích organizací, které pomocí technologií dosahují neuvěřitelné pokroku a to, co pro nás bylo před pár lety scifi, je nyní skutečností. Jedním z příkladů může být autonomní auto od Googlu, kterým se autoři této knihy svezli a to v běžném provozu na dálnici. Bohužel lidé ještě nejsou na takový pokrok připraveni, takže na místě řidiče zatím musí sedět člověk, aby se lidé a policisté nevyděsili, že auto nikdo neřídí, ale přitom se to už dávno děje.

Na vysoké škole nám stále vštěpují, že se musíme odlišit od většiny populace, poznat své klíčové dovednosti a hlavně se učit cizím jazykům. Myslím si, že tohle je naprosto klíčové a určí to budoucí rozdíly nejen u absolventů vysokých škol. V dávných dobách, pokud někdo někomu chtěl sebrat práci, musel fyzický přijít do firmy a vzít mu jeho židli. Jenže v dnešní době, kdy převládá ekonomika sdílení (share economy), musíme čelit mnohem levnější pracovní síle z celého světa, která je dostupná ihned a nemusí se hnout od svého počítače.

Možná ještě zásadnější otázkou, která vás během čtení této knihy napadne, je úvaha nad tím, jestli v budoucnosti budeme čelit robotům, kteří budou umět to stejné jako my, ale za mnohem menší mzdu. Tudíž všichni vlastníci kapitálu a firem budou tyto roboty měnit za lidi kvůli úspoře nákladů. Jenže to není tak jednoduché, protože stále je velmi nepravděpodobné, že by se robot stal plně vědomý, tudíž uvědomil si sám sebe, začal se sám rozhodovat a plánovat. Mnohem pravděpodobnější scénář říká, že lidé budou s roboty spolupracovat a společně tak budou produktivnější a rychlejší.

Jak jednou řekl Elbert Hubbard: „Jeden stroj zastane práci padesáti obyčejných lidí, ale žádné množství strojů nezastane práci jednoho neobyčejného člověka.“. Takže pracujte na tom, abyste byli neobyčejní a nenahraditelní lidé, které nemůže vystřídat žádný stroj.

Hodnocení: 3/5 (kvůli suchému úvodu)

Autoři: Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee

Nakladatelství: Jan Melvil Publishing, s.r.o.